تبلیغات
مددکاری
منوی كاربری

این وبلاگ را صفحه خانگی خود كن !    به مدیر وبلاگ ایمیل بزنید !    این وبلاگ را به لیست علاقه مندی های خود اضافه كنید !

پیغام مدیر : به شما كاربر گرامی سلام عرض می كنم . امیدوارم در این وبلاگ دقایقی خوبی را سپری كنید . برای آگاهی از امكانات این وبلاگ خواهشمندم كه تا آخر صفحه این وبلاگ را مشاهده نمایید .

نظرسنجی
آدرس های دیگر
صفحات وبلاگ
لینك به ما / لوگوی دوستان
لینك به ما


لوگوی دوستان

آمار وبلاگ
امروز :

بازدید های امروز :

بازدید های دیروز :

كل بازدیدها :

كل مطالب :

كل نظرات :

ایجاد صفحه : - ثانیه

شنبه 18 آذر 1385

      

   شادبودن را انتخاب كنید

 

رفتارها - الهام مؤدب:

آیا مسأله‌ای باعث اضطراب،‌ ناراحتی و آزار شما می‌شود؟ آیا رئیس‌تان پرتوقع است؟ آیا همكارانتان بی‌توجه هستند؟ فرزندان پرسر و صدا هستند؟

 آیا رفتارهای خشن دیگران، افزایش جنایات یا بی‌تفاوتی نسل جوان شما را نگران می‌كند؟ شاید از سلامت كافی برخوردار نیستند، مشكلات مالی دارید و از بی‌احترامی دیگران رنج می‌برید.

با مشكلات فراوانی كه دست و پنجه نرم می‌كنید، آیا شادبودن را رؤیا یا هدف دست‌نیافتنی می‌دانید؟

 

 

      

   شادبودن را انتخاب كنید

 

رفتارها - الهام مؤدب:

آیا مسأله‌ای باعث اضطراب،‌ ناراحتی و آزار شما می‌شود؟ آیا رئیس‌تان پرتوقع است؟ آیا همكارانتان بی‌توجه هستند؟ فرزندان پرسر و صدا هستند؟

 آیا رفتارهای خشن دیگران، افزایش جنایات یا بی‌تفاوتی نسل جوان شما را نگران می‌كند؟ شاید از سلامت كافی برخوردار نیستند، مشكلات مالی دارید و از بی‌احترامی دیگران رنج می‌برید.

 

با مشكلات فراوانی كه دست و پنجه نرم می‌كنید، آیا شادبودن را رؤیا یا هدف دست‌نیافتنی می‌دانید؟

 

آیا می‌دانید كه نحوه تفسیر و نگرش به رویدادها و حوادث باعث ناراحتی ما می‌شود، نه صرفاً رویدادها و حوادث؟ در طی 50 سال گذشته متفكران برجسته بر این امر تأكید كرده‌اند. سرزنش رفتارهای دیگران، یكی دیگر از علل ناراحتی ما به شمار می‌آید. این روش گریز از مسئولیت‌پذیری، دفاع از خود نامیده  می‌شود.

 

اگر مسئولیت‌پذیر باشیم، می‌توانیم دلایل رفتارمان را تحلیل كنیم و به دنبال راه‌هایی برای اصلاح آن باشیم.اگر می‌دانید كه نگرش ما موجب می‌شود كه دائماً شاكی و ناراضی باشیم و دنیا و رویدادهای آن در این امر نقشی ندارند، پس چرا همچنان به ناراحت كردن خود ادامه می‌دهید؟

 

ناتوانی در كاربرد آنچه كه آموخته‌ایم وعادت به رفتارهای دائمی باعث ناراحتی ما می‌شود. این نوید را به شما می‌دهم كه ما می‌توانیم عادات بد را كنار بگذاریم و در جاده شادمانی گام بر‌داریم.هر روز كه از خواب برمی‌خیزید، به خود بگویید، «افراد و رویدادهای مختلف باعث ناراحتی من نمی‌شود، بلكه من «ناراحت بودن» را انتخاب می‌كنم. پس از امروز می‌كوشم آگاهانه شادبودن را انتخاب كنم».

 

نگرش آگاهانه به رفتارتان داشته باشید و از سرزنش كردن دیگران بپرهیزید. همواره یك دفترچه كوچك با خود همراه داشته باشید. در طول روز عوامل و رویدادهایی را كه ظاهراً تصور می‌كنید عامل ناراحتی و اضطراب شماست، یادداشت كنید. روزانه، حداقل درج 3 مورد ضروری است. هر روز زمانی را برای بررسی یادداشت‌های خود اختصاص دهید. موارد زیر به شما كمك می‌كند افكار نادرست خود را اصلاح كنید.

 

- مسئولیت‌پذیری نسبت به خود

- بررسی عللی كه باعث می‌شود احساس ناخوشایندی نسبت به خود داشته باشید.

- بررسی انتخاب‌های دیگر

 

مثال 1:

وقتی خسته از سركار برمی‌گشتم، ‌در اتوبوس شلوغ خسته بودم. یك آقایی دو صندلی را اشغال كرده بود. در حالی كه روی یك صندلی نشسته بود، ساكش را روی صندلی دیگر گذاشته بود. گرچه من در كنار او ایستاده بودم، او به من اعتنایی نكرد و ساكش را روی زمین نگذاشت.

 

اصلاح گفتار، نخستین اقدام است

 

به جای آن كه بگویید «او مرا عصبانی كرد» بگویید «من عصبانی بودن را انتخاب كردم».

در پی پذیرش مسئولیت رفتارهایتان، می‌توانید با تحلیل افكار خودعلل خشم‌تان را مشخص كنید.برای مثال شاید تصور می‌كنید كه آن مسافر باید ملاحظه شما را می‌كرد و وقتی مردم بی‌ملاحظه هستند، عصبانی می‌شوم.

 

اگر زندگی مطابق میل‌تان نیست و همواره عصبانیت و ناراحتی را برمی‌گزینید، شما محكومید كه هر روز رنجش و مشكلات پایان‌ناپذیری را به جان بخرید.به جای آن كه بگویید «چرا باید این مشكلات در زندگی من رخ دهد»؟ بگویید «چگونه می‌توانم مشكلات را حل كنم»؟ مشكلات و سختی‌ها به شما فرصت می‌دهد شاد و قوی باشید.

با اشاره به مثال مسافر بی‌ملاحظه اتوبوس، در برابر چنین فردی چه اقدامی را باید انجام داد؟

 

1) ما می‌توانیم «قضاوت نكردن» را تمرین كنیم.

شاید مسافر آنقدر درگیر مشكلات و ناراحتی‌های خود بوده است كه متوجه حضور شما در كنار خود نشده است.

2) ما می‌توانیم «پذیرش» را تمرین كنیم.

اگر مسایل را همانطور كه هست بپذیریم و توقع و انتظاری نداشته باشیم،‌ به آرامش می‌رسیم.

3) ما می‌توانیم «صبوری» را تمرین كنیم.

شاید مسافر یك یا چند ایستگاه بعد پیاده شود.

4) ما می‌توانیم «قاطعیت» را تمرین كنیم.

مؤدبانه و با آرامش می‌توانید بگویید، ببخشید من می‌خواهم روی صندلی خالی بنشینم،‌ لطفاً ساك‌تان را بردارید.

 

مثال 2:

«وقتی لورا در میهمانی به من كم محلی كرد، خیلی عصبانی شدم».

ابتدا مسئولیت رفتارتان را بر عهده بگیرید و گفته‌تان را تغییر دهید. بگویید: وقتی لورا به من كم‌محلی كرد، ناراحت بودن را انتخاب كردم».

سپس دلایل احساس ناخوشایند خود را پیدا كنید. برای مثال از خود بپرسید: «چرا من چنین احساسی دارم؟ آیا من احساس امنیت نمی‌كنم؟ آیا وقتی كسی به من توجه نمی‌كند، اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهم؟

 

حال انتخاب‌های دیگر شما كدام است؟

1 - می‌توانید در كلاس‌های قاطعیت شركت كنید، یا كتاب‌هایی در این زمینه مطالعه كنید.

2 - می‌توانید «بخشندگی» را تمرین كنید.

شاید سر لورا خیلی شلوغ بود و متوجه نشد. در غیر این صورت به من بی توجهی نمی‌كرد.

3 - «سنجیده رفتار كردن» را تمرین كنید.

به جای آن كه منتظر لورا باشید كه به سراغتان بیایید، می‌توانستید شما پیشقدم شوید.

4 - «جسور بودن» را تمرین كنید.

می‌توانید با میهمانان دیگر آشنا شوید و سر صحبت را باز كنید.

5 - «همدردی» را تمرین كنید.

 

با معرفی خود به افراد تنها و خجالتی در جمع، باب صحبت را باز كنید

 

اكنون به این نتیجه رسیده‌اید كه هیچ كس جز شما باعث ناراحتی‌تان نمی‌شود. پس ما مایل نیستیم فرصت‌هایی كه باعث می‌شود قوی و شاد باشیم نادیده بگیریم و شاد بودن را انتخاب نكنیم.

 

مهمترین امر آن است كه آگاه شویم دیگران را سهواً عامل ناراحتی خود می‌دانیم. افكارمان را تغییر و مسئولیت رفتارمان را بپذیریم. سپس دلایل احساس ناخوشایند خود را شناسایی كنیم. با انتخاب یك یا چند رفتار مثبت در جهت بهتر شدن شرایط بكوشیم.

 

    منبع :  http://www.hamshahri.org/News/?id=10728

      

نوشته شده توسط محمد برخورداری ساعت 08:12 ق.ظ موضوع مطلب :‌ بهداشت روانی ,

ویرایش شده در - و ساعت -

لینك ثابت | نظرات ()


This Template Designed By Theme.MihanBlog.Com And Davood Jafari