تبلیغات
مددکاری - آشنایی با مهارت حل مساله
منوی كاربری

این وبلاگ را صفحه خانگی خود كن !    به مدیر وبلاگ ایمیل بزنید !    این وبلاگ را به لیست علاقه مندی های خود اضافه كنید !

پیغام مدیر : به شما كاربر گرامی سلام عرض می كنم . امیدوارم در این وبلاگ دقایقی خوبی را سپری كنید . برای آگاهی از امكانات این وبلاگ خواهشمندم كه تا آخر صفحه این وبلاگ را مشاهده نمایید .

نظرسنجی
آدرس های دیگر
صفحات وبلاگ
لینك به ما / لوگوی دوستان
لینك به ما


لوگوی دوستان

آمار وبلاگ
امروز :

بازدید های امروز :

بازدید های دیروز :

كل بازدیدها :

كل مطالب :

كل نظرات :

ایجاد صفحه : - ثانیه

چهارشنبه 5 اردیبهشت 1386
آشنایی با مهارت حل مساله

آشنایی با مهارت حل مساله

حل‌المسایلی برای حل مسایل زندگی ‌

 

 

 

 

الهه فیروزان

ما هر روز با مسائل زیادی مواجه می‌شویم كه بعضی ساده و بعضی پیچیده هستند.

در برخورد با‌این مسائل، اگر یاد نگرفته باشیم كه چگونه به روشی درست و منطقی، آنها را پشت سر بگذاریم، مشكلات ساده هم تبدیل به استرس‌های جدی می‌شوند.

این مسائل متفاوت هستند. ‌اینكه با دوستان و اطرافیان خود چه‌طور ارتباط برقرار كنیم؟ چه‌طور مسوولیت‌‌های جدید را قبول كنیم؟ چه‌طور تصمیم بگیریم؟ چه‌طور با ‌ترس، ناكامی ‌و فشار‌های روانی مقابله كنیم و....

 

 

 

 

 

 

 

آشنایی با مهارت حل مساله

 

حل‌المسایلی برای حل مسایل زندگی ‌

 

 

 

 

الهه فیروزان

 

ما هر روز با مسائل زیادی مواجه می‌شویم كه بعضی ساده و بعضی پیچیده هستند.

 

در برخورد با‌این مسائل، اگر یاد نگرفته باشیم كه چگونه به روشی درست و منطقی، آنها را پشت سر بگذاریم، مشكلات ساده هم تبدیل به استرس‌های جدی می‌شوند.

 

این مسائل متفاوت هستند. ‌اینكه با دوستان و اطرافیان خود چه‌طور ارتباط برقرار كنیم؟ چه‌طور مسوولیت‌‌های جدید را قبول كنیم؟ چه‌طور تصمیم بگیریم؟ چه‌طور با ‌ترس، ناكامی ‌و فشار‌های روانی مقابله كنیم و....

 

 

 

رفتار كردن در ‌این موقعیت‌ها نیاز به یادگیری دارد. یعنی باید چگونه رفتار كردن را آموخت و تمرین كرد. نتایج بررسی‌ها گواه ‌این است كه مهم نیست افراد در زندگی با مشكل، دردسر و گرفتاری مواجه شوند بلكه مهم آن است كه در مواجهه با‌ این موقعیت‌‌‌‌‌ها بتوانند به شیوه‌ای درست، رفتار كنند.

 

توانایی حل مساله به ما كمك می‌كند كه مسائل زندگی خود را به شكل مطلوب حل كنیم. اگر مسائل مهم زندگی حل نشده باقی بمانند  سلامت روانی و جسمانی ما تهدید می‌شود.

 

 

 

فایده آموزش مهارت حل مساله

 

افراد در طول زندگی بارها با مشكلاتی رو به رو می‌شوند كه نیاز به اتخاذ تصمیم و عمل مناسب دارد‌اما آنها غالبا نمی‌توانند‌ آن را به خوبی‌ انجام داده و یا اساسا راه حل‌‌‌‌های نادرستی را ‌انتخاب می‌كنند كه به شكست منتهی می‌شود. برای مثال در مورد ‌انتخاب رشته تحصیلی، شغل یا انتخاب همسر و...

 

یكی از روش‌‌‌‌هایی كه با آموزش آن می‌توان‌ افراد را در برخورد با مسائل و مشكلات یاری داد،  مهارت حل مساله است.

 

آموزش ‌این مهارت به افراد موجب می‌شود كه‌آنها مسلح به سلاح تفكر و روش‌هایی، شوند تا در شناخت و حل مشكلات و‌ انتخاب راه حل‌‌های، مناسب در موقعیت‌های مختلف  موفق شوند.

 

مطابق یك ضرب المثل، اگر به فردی یك ماهی بدهی، یك وعده از غذای او را تامین كرده‌ای اما اگر به او ماهی‌گیری یاد بدهی، غذای یك عمر او را فراهم كرده‌‌ای.

 

اگر شرایط و امكانات حل مساله در سنین پایین فراهم شود، به كودكان یاد می‌دهد كه از راه تعامل با محیط، قدرت ابتكار، خلاقیت، حس همكاری و تلاش و استقلال طلبی در‌ آنها افزوده شود. از راه‌ ایجاد توانایی حل مساله در افراد می‌توان‌ آنها را برای مقابله با وضعیت متغیر زندگی امروزه و موقعیت‌های تازه آماده كرد. 

 

مقایسه افرادی كه از توانایی فوق برخوردارند با افرادی كه فاقد ‌این توانایی هستند، نشان می‌دهد كه نوجوانان دسته اول در مقابل استرس‌‌های شدید، تعارض و ناكامی، مقاوم‌تر و در مواجهه با مشكلات،‌ آنها را بهتر حل كرده و از قوه تفكر و‌ اندیشه خود به خوبی استفاده می‌كنند و به ندرت احساس ناكارآمدی و یاس می‌كنند، به خصوص در عملكردهای درسی و تحصیلی موفقیت بیشتری كسب می‌كنند. اما نوجوانان دسته دوم در مقابل مشكلات، به راحتی تسلیم شده و توانایی مقابله صحیح و منطقی را از دست داده و به دلیل احساس پوچی و ناتوانی‌های مكرر، درمانده می‌شوند و حتی زمانی كه برای جبران شكست، موقعیت و فرصت مجدد داشته باشند، چون پذیرفته‌اند كه ناتوان از حل مشكل هستند، از حل ساده‌‌ترین مساله هم عاجز می‌شوند.

 

 

 

روش‌‌‌‌های آموزش مهارت حل مساله

 

برای اجرای ‌این آموزش می‌توان از دو روش كلی در كلاس‌‌‌‌های درس استفاده كرد: روش مستقیم و روش غیر مستقیم.

 

*‌‌در روش مستقیم: معلم، اول باید هدف را روشن كند تا برای فرد ‌انگیزه حل مساله را به وجود آورد. در ‌این روش در كلاس، مساله‌ای را كه به یكی از مفاهیم درسی مرتبط است، طرح و سپس از نوجوان، نظر خواهی می‌‌كنند. برای مثال معلم می‌پرسد: محاسبه محیط و مساحت احجام به چه دردی می‌خورد؟ یا مساله ممكن است اساسا به زندگی مربوط باشد نظیر ‌اینكه، فردی 10 روز فرصت دارد تا‌ انتخاب رشته كند.

 

در مرحله اول فهرستی از فعالیت‌‌‌‌های نوجوانان تهیه و سپس ویژگی‌های مساله را همراه دانش آموز بررسی و احتمالا پاسخ‌‌‌‌هایی هم دریافت می‌شود. در مرحله سوم از بحث‌های گروهی كه با هدایت معلم‌انجام می‌گیرد، به منظور تشویق افراد به مطالعه عمیق و ارائه پاسخ، استفاده می‌شود.

 

هدف تقویت و تشویق یادگیرنده و كشف اطلاعات‌ آنهاست. در مرحله بعدی جمع آوری اطلاعات و مرحله پنجم نتیجه گیری است. نوجوانان از مباحث و نتایج یادداشت برداری می‌كنند.

 

*‌در روش غیر مستقیم: معلم با طرح یك یا چند سؤال، مساله را به نوجوانان ارائه و از آنها نظرخواهی می‌كند و با استفاده از پیشنهادهای‌ آنها، فعالیت درسی را دنبال می‌كند.

 

 

 

راهكار‌‌‌‌های آموزش‌ مهارت زندگی در مدرسه و خانواده:

 

*‌ خانواده‌‌‌‌‌ها باید سعی كنند با شیوه‌های جدید آموزشی و ‌تربیتی و مراحل رشد، آشنا شوند. والدین باید به طور دائم و پویا با مدرسه در ارتباط باشند و در برنامه‌ریزی و‌انجام امور مربوط به فرزند خود نقشی فعال، داشته باشند.

 

* در برنامه‌های آموزشی محتوای آموزشی باید طوری سازماندهی شود كه نوجوان برای یادگیری، برانگیخته شده و حس مؤثر بودن در‌وی، تقویت شود.

 

* در برنامه‌های آموزشی باید یادگیری مشاركتی و فعال در مدارس، توسعه داده شود و روش سنتی معلم محوری، تغییر یابد.

 

* كتب درسی با توجه به توانایی و استعداد دانش آموزان، باید طوری تدوین شود كه راهبرد‌‌‌‌‌های شناختی را به‌ آنها بیاموزد.

 

* روش تدریس معلم، باید به گونه‌ای باشد كه نقش تشنه كننده را داشته باشد، نه سیراب كننده.

 

* به نوجوان، باید امكان موفقیت در حل مساله داده شود.

 

* به نقش سن، به خصوص تفاوت‌‌‌‌های سنی و نقش‌ آنها در توسعه مهارت‌‌‌‌های حل مساله باید  اهمیت داده شود.

 

* فضای فیزیكی كلاس باید در راستای‌ ایجاد ‌انگیزه یادگیری مشاركتی و بحث‌‌‌‌‌های كلامی ‌مناسب باشد.احتمالا كلاس به دلیل ابراز عقاید مختلف، شلوغ‌تر از معمول خواهد شد، پس باید به فرد فرصت صحبت داده شود.

 

* در روش آموزشی حل مساله بر یادگیری عمیق و شناختی باید تاكید شود، نه بر حفظ كردن صرف مطالب.

 

* یادگیرندگان باید به گروه‌‌‌‌های كوچك پنج تا هشت نفره تقسیم شوند و برای هر گروه از میز و صندلی و وایت‌برد و دیگر ابزارهای آموزشی، استفاده شود. 

 

* دانش آموزان را باید به شكل حرف ‌انگلیسی ‌U بچینند و یا از صندلی‌های تك نفری در كلاس استفاده كنند. ‌این‌كار آموزش را مطلوب‌تر می‌كند. 

 

خوب است بدانید كه:

 

در مهارت حل مساله، به فرد آموخته می‌شود زمانی كه در زندگی با مشكل مواجه می‌شود چگونه ‌آن را حل كند. در‌ این روش به درستی مساله را تعریف كرده و بعد راه‌حل‌‌‌‌هایی را كه ممكن است به حل‌ آنها بیانجامد ارائه كرده و بعد هر كدام را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و در نهایت راه حلی را كه بهترین است ‌انتخاب كرده و به اجرای آن مبادرت می‌ورزد و بعد نتایج ارزیابی می‌شود و اگر راه حل موفقیت‌آمیز نبود، به مرحله قبلی برگشته، راه حل دیگری را امتحان می‌كند.

 

 

 

نتایج بررسی‌‌‌‌‌های تحقیقی نشان داده كه كودكان و نوجوانانی كه دارای مهارت حل مساله هستند، به احتمال كمتری به بزهكاری، سوء مصرف دارو و مواد، رو می‌آورند. به طور كلی توانایی حل مساله، می‌تواند در فرد اعتماد به نفس در برخورد با مسائل را به وجود آورد.

 

 

منبع : http://www.salamat.ir/index1.asp?t=15#1

 

 

 

نوشته شده توسط محمد برخورداری ساعت 04:04 ق.ظ موضوع مطلب :‌ مهارتهای زندگی ,

ویرایش شده در - و ساعت -

لینك ثابت | نظرات ()


This Template Designed By Theme.MihanBlog.Com And Davood Jafari