تبلیغات
مددکاری - منشا احساس‌های بد چیست؟
منوی كاربری

این وبلاگ را صفحه خانگی خود كن !    به مدیر وبلاگ ایمیل بزنید !    این وبلاگ را به لیست علاقه مندی های خود اضافه كنید !

پیغام مدیر : به شما كاربر گرامی سلام عرض می كنم . امیدوارم در این وبلاگ دقایقی خوبی را سپری كنید . برای آگاهی از امكانات این وبلاگ خواهشمندم كه تا آخر صفحه این وبلاگ را مشاهده نمایید .

نظرسنجی
آدرس های دیگر
صفحات وبلاگ
لینك به ما / لوگوی دوستان
لینك به ما


لوگوی دوستان

آمار وبلاگ
امروز :

بازدید های امروز :

بازدید های دیروز :

كل بازدیدها :

كل مطالب :

كل نظرات :

ایجاد صفحه : - ثانیه

سه شنبه 17 مهر 1386
منشا احساس‌های بد چیست؟

 منشا احساس‌های بد چیست؟  

رفتارها - همشهری آنلاین- معصومه كیهانی:

بسیاری فكر‌می‌كنند علیرغم هر نوع رفتاری‌كه دارند، نتایج رفتارها هم باید به دلخواه آنها باشد.

و خلاصه مثل همیشه، قاعده بازی فراموش می‌شود.

واقعیت این است كه احساس‌ "خوب نبودن" بی‌دلیل سراغ ما نمی‌آید و خاستگاه آن و احتمالا تداوم‌اش قابل شناسایی است.

روند درمان‌های رفتاری - شناختی نشان می‌دهد افرادی كه دچار اختلالات روانی مثل افسردگی یا مشكلات شخصیتی هستند به نوعی خودبینی و تصور نادرست از خود گرایش دارند. این تصورات ممكن است برآمده از تجربیات گذشته باشد كه با موقعیت واقعی فرد نیز مطابقت ندارد. [تاثیر سلامت عاطفی بر احساس، افكار و رفتار ما]

اما در مجموع می‌توان گفت منشا این تصورات نادرست كه احساس "خوب نبودن" را در انسان برمی‌انگیزد؛ شامل این موارد است:

 

 

 

 

 

 منشا احساس‌های بد چیست؟  

 

رفتارها - همشهری آنلاین- معصومه كیهانی:

بسیاری فكر‌می‌كنند علیرغم هر نوع رفتاری‌كه دارند، نتایج رفتارها هم باید به دلخواه آنها باشد.

و خلاصه مثل همیشه، قاعده بازی فراموش می‌شود.

واقعیت این است كه احساس‌ "خوب نبودن" بی‌دلیل سراغ ما نمی‌آید و خاستگاه آن و احتمالا تداوم‌اش قابل شناسایی است.

 

روند درمان‌های رفتاری - شناختی نشان می‌دهد افرادی كه دچار اختلالات روانی مثل افسردگی یا مشكلات شخصیتی هستند به نوعی خودبینی و تصور نادرست از خود گرایش دارند. این تصورات ممكن است برآمده از تجربیات گذشته باشد كه با موقعیت واقعی فرد نیز مطابقت ندارد. [تاثیر سلامت عاطفی بر احساس، افكار و رفتار ما]

 

اما در مجموع می‌توان گفت منشا این تصورات نادرست كه احساس "خوب نبودن" را در انسان برمی‌انگیزد؛ شامل این موارد است:

 

- افكار دو بخشی و قطبی‌شده (صرفا مثبت یا منفی‌دیدن مسایل)

 

- عمومیت دادن در سطح وسیع به موردهایی كه تعمیم آنها بسیار نادرست است

 

- بی‌اطلاعی و عدم آگاهی از كیفیت‌های واقعی و ظاهری مسایل

 

- تكریم و تجلیل بسیار و بزرگ سازی موارد و همچنین جنبه شخصی‌دادن به آنها.

 

 

این مقوله بسیار مهم است كه فرد به خود اجازه دهد موارد كوچكی را كه چه بسیار اتفاقی پیش‌آمده، به عنوان یك ویژگی شخصی دیگران و یا خود به حساب آورد. این دقیقا همان خودبینی است كه به اختلالات روانی فرد دامن می‌زند.

 

 

ترسیم یك نتیجه منفی، زمانی كه اطلاعات دقیق و پشتیبانی كننده برای دریافت سریع واقعیت‌ها وجود ندارد؛ تمركز تنها بر مدارك و نشانه‌های منفی یك موقعیت؛ غفلت از انواع چاره‌ها و راه‌های مثبت برای حل مشكلات و عدم توجه به جنبه‌های بهتر یك پایان و فرجام ، همگی باعث شكل‌گیری احساس‌های بد در انسان می‌شوند. [گفت و گو به جای مشاجره]

 

 

برای مثال، زن 48 ساله‌‌ای كه یك دختر 23 ساله دارد می‌گوید همسرم همه روز، بیرون از خانه است و زمانی هم كه در خانه است، زیاد صحبت نمی‌كند، و اگر كوچكترین اشتباهی از دخترم سرزند، مرا مقصر می‌داند. من احساس بدی نسبت به ازدواج و زندگی‌ام دارم. نمی‌توانم عصبانیت خود را كنترل كنم.

 

 

روانشناسان و متخصصان روان‌‌ ‌درمانی بر این باورند كه عصبانیت یك عكس‌العمل طبیعی به این نوع شرایط است. چرا كه به نظر می‌رسد وضعیت زندگی این خانم، راكد، بی‌ثمر و بدون شور و عشق زندگی است؛ به گونه‌ای كه عصبانیت و احساس منفی را در او برمی‌انگیزد.

 

 

اما آیا امكان مطالعه كردن یا به دست آوردن شغل با معنایی كه به زندگی این خانم مفهوم مثبتی ببخشد وجود ندارد؟ افرادی هستند كه گرچه شغل و حرفه پرمنفعتی را دنبال نمی‌كنند اما برای معنا‌بخشی به زندگی خود و ایجاد احساس خوب، حتی اگر شده دو روز در هفته در سازمان‌های خیریه برای كمك به دیگران كار می‌كنند.

 

 

زیرا این نوع فعالیت‌ها نه تنها باعث می‌شود فرد با مردم در تماس باشد بلكه احساس مفید بودن را در آنها برمی‌انگیزد.[آیا من به "خود" قوی‌تری نیاز دارم؟]

 

بی‌تردید، افراد بویژه زنان در سن یائسگی، گاهی برای كمك به خودشان نیاز به مصرف دارو دارند. اما صرفا مصرف دارو، بهترین راه‌حل برای تغییر موقعیت زندگی‌شان محسوب نمی‌شود. [چگونه در زندگی تغییر ایجاد كنیم]

 

در واقع این روش، تنها آسانترین راه است و تغییرات و تحولات اساسی را با معنا دار كردن زندگی می‌توان ایجاد كرد.

 

*با استفاده از مقالات web4health

 

    

      

  

 

 

  منبع : http://www.hamshahrionline.ir/News/?id=34694

 

نوشته شده توسط محمد برخورداری ساعت 02:10 ق.ظ موضوع مطلب :‌ بهداشت روانی ,

ویرایش شده در - و ساعت -

لینك ثابت | نظرات ()


This Template Designed By Theme.MihanBlog.Com And Davood Jafari