تبلیغات
مددکاری - آرام و شاد و آزاد...
منوی كاربری

این وبلاگ را صفحه خانگی خود كن !    به مدیر وبلاگ ایمیل بزنید !    این وبلاگ را به لیست علاقه مندی های خود اضافه كنید !

پیغام مدیر : به شما كاربر گرامی سلام عرض می كنم . امیدوارم در این وبلاگ دقایقی خوبی را سپری كنید . برای آگاهی از امكانات این وبلاگ خواهشمندم كه تا آخر صفحه این وبلاگ را مشاهده نمایید .

نظرسنجی
آدرس های دیگر
صفحات وبلاگ
لینك به ما / لوگوی دوستان
لینك به ما


لوگوی دوستان

آمار وبلاگ
امروز :

بازدید های امروز :

بازدید های دیروز :

كل بازدیدها :

كل مطالب :

كل نظرات :

ایجاد صفحه : - ثانیه

جمعه 14 دی 1386
آرام و شاد و آزاد...

آرام و شاد و آزاد...  

فرد- فرزانه فولادبند:

زندگی بدون اضطراب و تنش را دیگر نمی‌توان تصور كرد؛ اصولا «زنده بودن» مساوی است با كمی نگرانی و اضطراب

اما با شرایط زندگی كنونی، این جزء كوچك، روی تمام زندگی ما سایه انداخته است و آهسته آهسته آن‌قدر بزرگ شده كه مثل یك هشت‌پای عظیم دارد تمام شادی‌هایمان را له می‌كند و از بین می‌برد. این اضطراب‌ها گاهی دلایل واقعی دارند و گاهی زاییده افكار ما هستند و در هر صورت، جزئی از زندگی‌اند كه باید كنترل‌شان كرد وگرنه از طاقت ما بزرگ‌تر می‌شوند و آن‌وقت رفتارهای جسمی، عاطفی و ذهنی ما را به طرز دل‌آزاری تغییر می‌دهند و شخصیت ما را آهسته‌آهسته ویران می‌كنند. این راهكارها كوچك‌اند اما مؤثر و به امتحان كردن‌شان می‌ارزد.

 

 

 

 

آرام و شاد و آزاد...  

فرد- فرزانه فولادبند:

زندگی بدون اضطراب و تنش را دیگر نمی‌توان تصور كرد؛ اصولا «زنده بودن» مساوی است با كمی نگرانی و اضطراب

اما با شرایط زندگی كنونی، این جزء كوچك، روی تمام زندگی ما سایه انداخته است و آهسته آهسته آن‌قدر بزرگ شده كه مثل یك هشت‌پای عظیم دارد تمام شادی‌هایمان را له می‌كند و از بین می‌برد. این اضطراب‌ها گاهی دلایل واقعی دارند و گاهی زاییده افكار ما هستند و در هر صورت، جزئی از زندگی‌اند كه باید كنترل‌شان كرد وگرنه از طاقت ما بزرگ‌تر می‌شوند و آن‌وقت رفتارهای جسمی، عاطفی و ذهنی ما را به طرز دل‌آزاری تغییر می‌دهند و شخصیت ما را آهسته‌آهسته ویران می‌كنند. این راهكارها كوچك‌اند اما مؤثر و به امتحان كردن‌شان می‌ارزد.

 

 

 

  استرس از کجا می‌آید؟

 

ترس به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود اما به طور كلی مرگ عزیزان - به‌خصوص پدر و مادر یا فرزند، طلاق - جدایی از والدین یا فرزندان، زندان، حوادث و بیماری‌های خطرناك، ازدواج، اخراج از كار، تغییر شغل و بازنشستگی از مهم‌ترین علل به‌وجود آورنده استرس هستند.

 

  نشانه‌های استرس چیست؟

 

نشانه‌های ذهنی، عاطفی، جسمی و رفتاری است. مشكلات حافظه، مشكل در تصمیم‌گیری، ناتوانی در تمركز فكر، منفی‌نگری، تكرار بعضی كارها و حرف‌ها، قضاوت ضعیف و ندیدن واقعیت‌ها از نشانه‌های ذهنی استرس؛ حساسیت زیاد نسبت به برخی مسائل، بی‌قراری و اضطراب، افسردگی، عصبانیت و پرخاشگری از نشانه‌های عاطفی استرس؛ سردرد، مشكلات گوارشی، درد عضلانی، اختلال خواب، خستگی، درد قفسه سینه، فشار خون بالا، كاهش یا افزایش وزن، آسم یا تنگی نفس و مشكلات پوستی از نشانه‌های جسمی استرس و پرخوری یا كم‌خوری، خواب زیاد یا كم، كناره‌گیری از جمع، نپذیرفتن مسئولیت، مصرف زیاد سیگار، الكل، مواد و برخی داروها، دندان ساییدن و یا فشار فك‌ها روی هم، انجام كارهای عجیب مانند خریدن یك كالای گران و غیرضروری و از دست دادن خلق و خوی خوب از نشانه‌های رفتاری استرس هستند.

 

  استرس دارید؟

 

ممكن است بیشتر از یكی از این موارد پیش آمده باشد؛ در این صورت، باید بگوییم شما بیشترین استرس‌هایی را كه یك انسان عادی در طول عمرش می‌تواند داشته باشد، تجربه كرده‌اید. اگر می‌خواهید بدانید سطح استرس فعلی شما چقدر است، كاغذ و قلم بردارید و نشانه‌های ذهنی، عاطفی، جسمی و رفتاری را كه نام بردیم و در شما وجود دارد، بنویسید. حال تعداد نشانه‌هایتان را بشمارید. چند نشانه در شما وجود دارد؟ با توجه به تعداد نشانه‌ها به سطح استرس خود پی می‌برید:

از صفر تا 4 نشانه: سطح استرس بسیار كم. وضعیت شما مطلوب است و مشكل خاصی ندارید. با كمی مدیریت نتیجه بهتری می‌گیرید.

از 5 تا 8نشانه: سطح استرس كم. لازم است برخی چیزهای جزئی در زندگی‌تان تغییر كند. خودتان می‌توانید با مدیریت استرس در زندگی‌تان، اوضاع را كنترل كنید.

از 9 تا 12 نشانه: سطح استرس متوسط. لازم است برخی چیزهای كلی در زندگی‌تان تغییر كند. نیاز به مشاور یا روان‌شناس بالینی دارید.

13 نشانه به بالا: سطح استرس زیاد. نیاز فوری برای كاهش میزان استرس و تغییر سبك زندگی -به طور اصولی- دارید و نیازمند به مشاور یا روان‌شناس بالینی و روان‌پزشك هستید.

 

  راه‌های مقابله با استرس

 

همان‌طور که گفتیم استرس وجود دارد و ما باید یاد بگیریم چطور با آن مقابله کنیم و تاثیرات زیان‌آور آن را کاهش دهیم. اقدامات زیر می‌تواند مفید باشد:

 

  بگویید «نه»

 

گاهی انجام درخواست‌های دیگران ممكن است برای شما مشكل باشد و شما را در معرض استرس قرار دهد؛ در این صورت با معذرت‌خواهی از طرف مقابل، بگویید: «نه، نمی‌توانم!».

 

  كارهای بزرگ را به اجزای كوچك‌تر تقسیم كنید

 

همیشه برای انجام كارهای بزرگ، پروژه‌های سنگین و طاقت‌فرسا ابتدا كلیات آن را روی كاغذ بیاورید. بعد آن را به چند جزء تقسیم و اولویت‌بندی كنید و برای انجام هریك، برنامه‌ای جداگانه بریزید. مواجهه با یك كار بزرگ در ابتدا، هر آدمی را ممكن است دچار استرس كند ولی با تجزیه عناصر آن، می‌توان به‌خوبی از عهده انجام‌اش برآمد.

 

  منظم باشید

 

بی‌نظمی در اغلب اوقات موجب ایجاد سردرگمی، ناراحتی روانی و استرس می‌شود. یكی از مهم‌ترین اركان آرامش و رسیدن به موفقیت، نظم و ترتیب داشتن در همه امور زندگی و كاری است.

 

  نفس عمیق را فراموش نکنید

 

بعد از مواجهه با استرس، در حالت درازكش یا نشسته قراربگیرید. بدن خود را آرام كنید و چشمان‌تان را ببندید. بسیار آرام هوا را از طریق بینی وارد ریه‌های خود كنید، 5ثانیه نگه دارید و بسیار آرام از راه دهان تخلیه كنید. تصور كنید سلامت، شادی و آرامش را وارد وجود خود می‌كنید و خشم، كینه، بیماری، ضعف و تنش را از آن بیرون می‌ریزید.

 

  بخندید

 

خندیدن، سبب دفع استرس و كاهش آثار نامطلوب آن بر سلامت شما می‌شود؛ پس از هر حادثه استرس‌زایی، با دوستان‌تان بنشینید و درباره موضوعات خنده‌دار گپ بزنید.

 

  بدوید

 

دویدن، استرس و فشارهای روانی را کم می‌کند و بـاعث بالا رفـتـن سـطح اكـسیژن در مـغز و سایر قسمت‌های بدن می‌شود. هنگام دویدن، بدن شـما انـدورفـین بیشتری آزاد می‌کند. این هورمون به گیرنده‌های تسكین درد در نورون‌ها متصل می‌شود و پس از اتصال، مانع انتقال پیام‌های درد به مغز می‌شود و فشارهای عصبی را كاهش می‌دهد. این هورمون، مسكن طبیعی بدن است و موجب سرخوشی و خوشحالی می‌شود.

 

  آزمون سنجش آسیب‌پذیری در برابر استرس

 

این آزمون را روان‌شناسانی به نام‌های لایل اچ میلر و آلما دل‌اسمیت در دانشگاه بوستون ارائه كرده‌اند. هر پرسش، پاسخی بین یك (همیشه) تا 7 (هرگز) دارد. پس از خواندن هر پرسش، عددی از یك تا 7 را در مقابل آن بنویسید.

1 - هر روز دست‌كم یك وعده غذای گرم و كافی می‌خورم.

2 - دست‌كم 4 شب از هفته را 7 تا 8 ساعت می‌خوابم.

3 - همیشه به دیگران محبت می‌كنم و محبت می‌بینم.

4 - در فاصله 80كیلومتری دست‌كم خویشاوندی دارم كه می‌توانم روی او حساب كنم.

5 - روزانه كمتر از 10نخ سیگار می‌كشم.

6 - وزن من متناسب است.

7 - درآمدم متناسب با هزینه‌های ضروری زندگی است.

8 - اعتقادات دینی دارم كه به من قدرت و آرامش می‌دهند.

9 - به طور منظم در فعالیت‌های اجتماعی و گروهی شركت می‌كنم.

10 - تعداد زیادی دوست و آشنا دارم.

11 - در هفته 2بار به حد عرق كردن ورزش می‌كنم.

12 - یكی دو دوست دارم كه می‌توانم درباره مسائل خصوصی و محرمانه‌ام با آنها سخن بگویم.

13 - از سلامت خوبی برخوردارم (به‌خصوص بینایی، شنوایی و دندان‌ها).

14 - وقتی عصبانی یا ناراحت می‌شوم، می‌توانم احساسم را بیان كنم.

15 - با افرادی كه زندگی می‌كنم (خانواده)، صمیمانه حرف می‌زنم.

16 - دست‌كم هفته‌ای یك بار برنامه‌ای برای تفریح دارم.

17 - می‌توانم وقت خود را به‌طور مؤثر تنظیم كنم.

18 - روزانه كمتر از 3 فنجان قهوه یا چای یا نوشابه می‌خورم.

19 - در طول روز مدتی را در سكوت و تنهایی می‌گذرانم.

 

  جمع نمرات شما: ...

 

برای به دست آوردن نمره واقعی، 20نمره از مجموع نمرات خود كم كنید.

نمره آزمون شما =20 - جمع نمرات شما

 

  نتیجه

 

- نمره بیشتر از 30 نشان‌دهنده این است كه شما در برابر استرس‌های محیط كار و زندگی‌تان تا اندازه‌ای آسیب‌پذیر هستید و باید در زندگی تغییراتی اعمال كنید.

- نمره بین 50 تا 75 نشان می‌دهد شما در برابر استرس به مقدار زیادی آسیب‌پذیرید و باید تغییرات زیادی را در سبك زندگی‌تان ایجاد کنید.

- نمره بیش از 75 به این معنی است كه شما در برابر استرس به شدت آسیب‌پذیرید و باید به فكر راه‌حل باشید. لازم است در زندگی‌تان تغییرات اساسی ایجاد كنید و در صورت لزوم به مشاور مراجعه کنید.

       

منبع :  http://www.hamshahrionline.ir/News/?id=42351 

 

نوشته شده توسط محمد برخورداری ساعت 08:01 ق.ظ موضوع مطلب :‌ مهارتهای زندگی ,

ویرایش شده در - و ساعت -

لینك ثابت | نظرات ()


This Template Designed By Theme.MihanBlog.Com And Davood Jafari